ロゴ
重森 弘淹
そもそも写 真は、パノラマやジオラマといった当時の新しい見世物から発生してきた事情も見逃すことはできない。従って当初からカメラ・アイは物見高く、かなりのところスキャンダラスなものだった。戦争、冒険、犯罪、スラム、そしてサーカスや遊園地も、すべて絶好の題材となった。しかし考えてみればこの作者のように、遊園地ばかりをコレクションした写 真家は、他に思い浮かばない。 それにしても遊園地ブームである。都市に祝祭の場がすっかり姿をひそめ、替わって遊園地が続々現出しはじめた。いまでは、このフィクショナルな空間がすっかりハレの場となった感がある。ここには神に替わってさまざまな仕掛けが待ち受けており、財布さえ気にしなければ、結構ハレの一日を虚しく楽しむことができる。それでよいのだ。 しかし、いまや都市自体の仕掛けの方がはるかに多彩 で、スリリングだと私には思えるのだ。そこに気づいたこの作者は、目下、都市のインスタレーションに挑戦中で、これらのシリーズは、その序章というべきか。とりあえず、この作者は遊園地の人混みにまぎれて、パノラマ的に楽しみつつ眺めているのである。そしてまぎれもなく、遊園地は彼女のコレクションとして収まっているのだ。遊園地を写 真で楽しむ方法もあったのだと、うかつにも私は教えられたということになる。日下部ワンダーランドに拍手する。
Kohen Shigemori
In the first place, you can not miss the circumstances arising from the new spectacle of those days such as panorama and diorama. From the beginning, therefore, the camera / eye was fairly expensive, and it was quite a scandalous one. War, adventure, crime, slums, circus and amusement parks all became a great theme. However, if you think about it, you can not imagine other photographers who just collected amusement parks like this author. Even so, it is an amusement park boom. The festival place in the city completely disappears, and in exchange the amusement park started to appear one after another. Today, there is a feeling that this fictional space has become a place of Halle. Various gimmicks await in place of God, and if you do not mind paying even wallets, you can enjoy the day of Halle well indeed. That's fine. However, I think that it is far more versatile and the thrilling of the cities themselves. This author, who noticed there, is currently undertaking challenging urban installations, and these series should be called that prelude. For the time being, this author lives in a crowd of amusement parks and is enjoying panoramic fun. And undoubtedly, the amusement park fits in her collection. There was also a way to enjoy the amusement park with a photograph, and carelessly I was taught. I applaud Kusakabe Wonderland.  
←back next→
↑page top
Since 2005.4.27 KUSAKABE TAMAE. All rights reserved.